Heta nyheter
0
Reklamfri version. Uppgradera din upplevelse på Investing.com. Spara upp till 40% Mer detaljer

Ryssland kan spränga oljepriset – JPM varnar

Råvaror 2022-07-04 09:45
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna artikel har redan sparats i dina Sparade objekt
 

Investing.com – Oljan har dragit sig tillbaka från toppnivåerna i början av juni, men är fortfarande stadigt förankrad över 100 dollar per fat, och fortsätter att visa en hausseartad teknisk trend, mitt i en fundamental bakgrund där många faktorer kan starta ett högre rally.

En av de viktigaste katalysatorerna som kan få oljepriserna att skjuta i höjden är potentiell vedergällning från Ryssland om G7 lyckas införa en mekanism för oljepristak, som nyligen diskuterats.

I ett analysmeddelande som publicerades i helgen tog analytiker upp detta ämne, vilket ledde till en starkt hausseartad prognos för olja i ett sådant scenario:

"Den mest uppenbara och troliga risken med ett pristak är att Ryssland skulle kunna välja att inte delta och hämnas genom att skära ner på exporten", skrev bankens analytiker.

"Det är troligt att de kan hämnas genom att minska produktionen för att tillfoga västvärlden smärta. Den globala oljemarknadens stramhet är på Rysslands sida", fortsätter de.

När det gäller påverkan på oljepriserna har JP Morgan-analytiker uppskattat att en minskning av den dagliga tillgången med 3 miljoner fat skulle skjuta upp priset på råolja till 190 dollar.

Banken uppskattar också att en minskning med 5 miljoner fat skulle översättas till ett "stratosfäriskt" råoljepris på 380 dollar.

Ryssland kan spränga oljepriset – JPM varnar
 

Relaterade artiklar

Sverige är nu Europas största nettoexportör av el
Sverige är nu Europas största nettoexportör av el av Investing.com - 2022-08-11 4

Investing.com - Sverige har tagit över platsen som Europas största nettoexportör av el från Frankrike, rapporterade Reuters på onsdagen. Förändringen beror främst på Frankrikes...

Tyska företag ersätter naturgas med olja
Tyska företag ersätter naturgas med olja av Råvarumarknaden - 2022-08-09 1

Den tyska industrin använder stora mängder naturgas. När priset nu skjutit i höjden och tillgången är begränsad så går man i...

Lägg till en kommentar

Riktlinjer för kommentarer

Vi uppmuntrar dig att använda kommentarer för att engagera dig med andra användare, dela ditt perspektiv och ställa frågor till skribenter och till varandra. Men för att upprätthålla den höga diskursen har vi alla kommit att värdera och förväntar oss att hålla följande kriterier i åtanke:

  • Berika samtalen
  • Vara fokuserad och på rätt spår. Gör endast inlägg som är relevant för ämnet som diskuteras.
  • Var respektfull. Även negativa åsikter kan ramas in på ett positivt och diplomatiskt sätt.
  • Använd standard skrivsätt. Inkludera kommatering, versaler och gemener.
  • NOTERA: Spam och/eller säljfrämjande meddelanden och länkar inom en kommentar kommer att tas bort
  • Undvik svordomar, förtal eller personliga angrepp riktad mot en skribent eller en annan användare.
  • Endast svedese kommentarer kommer att tillåtas.

Ansvariga för spam eller missbruk kommer att tas bort från webbplatsen och förbjudas från framtida registrering på Investing.com diskretion.

Skriv dina tankar här
 
Aär du säker på att du vill ta bort det här diagrammet?
 
Posta
Publicera även på :
 
Ersätt det bifogade diagrammet med ett nytt?
1000
Din möjlighet att kommentera är för tillfället avstängd på grund av negativa användarrapporter. Din status granskas av våra moderatorer.
Vänta en minut innan du försöker kommentera igen.
Tack för din kommentar. Observera att alla kommentarer är under behandling tills de godkänts av våra moderatorer. Det kan därför ta lite tid innan inlägget visas på vår hemsida.
Kommentarer (6)
Michelle Vincent
Michelle Vincent 2022-08-13 5:35
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Bitcoin has beaten every other tradable assets so far and Mr's Harriet J Hodson has been a major help to me in understanding the market better and making the best choice in trading. Reach her on Face📄book 👉 Harriet j Hodson +1 (214) 898-4365 her What"sApp
Bobby McGee
Bobby McGee 2022-07-18 17:39
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
oil is going down!
Stefan Wass
Stefan Wass 2022-07-07 7:08
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
mekanism för oljepris tak är fel och sätter marknadens mekanismer ur spel . Finns andra oljestater än Ryssland. skall ett elpris tak också införas ? elpriset upp 6-7gr 2021-22 från ca 0,3kr till över 2 kr olja från 50usd till ca 100usd 2 gr . Sanktioner visst pga krig men inte tak för alla . Tak sänder fel signal och vad är nästa tak ? livsmedel? Elpris ? virke ?
Visa tidigare svar (1)
Johan Blackestedt
Johan Blackestedt 2022-07-07 7:08
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
De talar om högre ränta som orsak. Någon annan säger att ett pristak från G7 på oljan kommer få Putin att vrida ned kranen. Scenariot då om 3miljioner fat lägre , 190 dollar, 5 miljoner fat upp mot 380 dollar. Klart, givet en nedgång i ekonomier gör väl att efterfrågan på olja ej blir så stor. Så hamnar wti närmare senaste toppar, eller mot 150 är jag glad. Araberna lovade runt 600.000 fat i juli/aug. men det kommer inte täcka behov. Tippar på att Putin kommer hämnas på G7, givet hans tidigare historia.
Enis Skyline
Enis Skyline 2022-07-07 7:08
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Tack Johan 👍
Johan Blackestedt
Johan Blackestedt 2022-07-07 7:08
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Enis. Allt står på https://investing.com. Brukar skanna texten varje dag så jag har lite koll. Ska vara ärlig. Borde varit mer uppmärksam på hur räntan kan påverka olja ned. Hu, en rejäl dipp. Författare verkar vara mer fokuserade på hur oljan kommer gå upp. Slappnade av. Mea culpa. Om jag promt ska ligga kvar och rida storm, då i en dyr oljeturbo-warrant som inte knockas, även om + 10% ned. Det bästa förstås är att kliva av eller chansa på ett mindre belopp på en säljdito. Skriver numera upp sådana scenarion, så jag vet nästa gång: vad händer vid krig, vid pandemi... Köp eller sälj?Hoppas nu vi blir lite mer täta på en uppgång mot 150. Helst courtagefritt.
Enis Skyline
Enis Skyline 2022-07-07 7:08
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Yes jag brukar också läsa, men det har stått så mycket om uppgångar nu, så jag var inte med på den här dippen och ville ha lite info. Nu hoppas vi på att oljan flyger så vi kan kamma hem några fina vinster.
Johan Blackestedt
Johan Blackestedt 2022-07-07 7:08
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Vore kul höra hur Stefan/Enis trejdar?
Johan Blackestedt
Johan Blackestedt 2022-07-06 12:04
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Välfärd. För att återskapa den krävs annat än lite mer på fickan. Politik är ekonomi och påverkar oss längst ut på skalan. Politik kan låta tråkig men måste vara konsekvent, det vill säga jobba för medborgarens frihet och trygghet, inte relativisera/experimentera, utan ha ett mål, hur obehagligare än kan tyckas vara. Ju längre det går åt ena hållet desto obehagligare kan motåtgärder upplevas. Lever du i en bomullstillvaro/är otrygg hjälper det föga sticka huvudet i sanden, eller drömma sig bort. På tal om omedvetenhet. Önsketänket blir då en ökad medvetenhet. Liberalism är naiv och leder till upplösning. Men progressiv konservativ är hållbart, anser jag. Bit i det sura äpplet först alltså innan det blir bättre.
Johan Blackestedt
Johan Blackestedt 2022-07-04 13:14
Sparad. Se Sparade objekt.
Denna kommentar har redan sparats i dina Sparade objekt
Vad är välfärd? Jag tänker att inget är hugget i sten, och att det gäller tänka till, inte ta sig vatten över huvudet, lever lågt efter tillgångar.. Vad gäller balans kör jag inte bil, undviker belasta systemet så mycket jag kan. När det är gjort känner jag mig friare. Tyvärr blir det den enes död, den andres bröd. Jag har inget dåligt samvete. Människor krigar, allt är cyklist, vi föds och dör. När vissa tillgångar förbrukats kommer nya, med andra problem. Med evolutionens hjälp och ökad IQ/medvetenhet minskar problem. Allt blir en fråga om tid. Så mitt mål är leva så enkelt jag kan, och vara nöjd med det jag skapat. Det räcker långt för mig. Hur är det för er?
Thure Welin
Thure Welin 2022-07-04 10:17
Sparad. Se Sparade objekt.